Annons:
Etikettnåltovade-djur
Läst 2367 ggr
Josephinet888
6/2/16, 3:16 PM

Nålfiltat katt-brudpar som bröllopspresent

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej kära medlemmar! Jag har nyligen färdigställt ett nålfiltat katt-brudpar som är en planerad bröllopspresent till en av mina vänner som gifter sig nu i sommar. Tänkte visa upp en bild på dem. Bildkvaliteten är kanske inte direkt super för den är tagen med mobil, men kände att det var helt okej kvalité. Bättre bild kommer förmodligen dyka upp för min syster har en systemkamera som hon kan ta fina bilder med. Det här är min mest avancerade skapelse och jag fick hjälp med både slöjan och slipsen då jag inte själv har så bra sykunskaper eller "hur-man-knyter-slips"-kunskaper. Själva figurerna har jag gjort helt själv annars. Ursäkta mig för att jag inte utrycker mig så välformulerat, men vet inte riktigt hur jag ska introducera detta. Jag är verkligen i behov av uppmärksamhet vad gäller det jag gör eftersom jag själv anser att det är min enda "talang". Min dröm är ju att kunna få en liten inkomst genom att nålfilta figurer i framtiden. Just nu har jag ju inte alltid råd att syssla med detta eftersom jag gärna köper lite dyrare ullar och special-nålar då jag gärna vill utvecklas med olika material. Till er som är intresserade av vad jag använt för att göra dessa katter: Till dessa katter har jag använt en liten billigare core wool och piprensare för att skapa grunden till kroppen. Själva yttre lagret på katterna - pälsen - är faktiskt en ull gjord på bambu och är en ull som naturligt glänser lite (det syns kankse inte riktigt på bilden, men det är en mycket charmig ull). Den är dock ganska så mycket svårare att nålfilta med enligt min erfarenhet (till dessa katter var första gången jag använde bambu-ullen). Så jag har helt enkelt en hel del att lära mig om bambu-ullen. Ögonen är en blandning av bambu-ull, lite andra glänsande och vanliga ullar. Om någon skulle vara intresserad av att lära sig hur man gör en sådan här katt har jag tänkt på att kanske göra en Youtube-video med step-by-step instruktioner alternativt ett step-by-step-häfte. Ni som läser detta och tycker det låter intressant får gärna kommentera det här och tala om för mig att intresset faktiskt finns.

Annons:
Magi-cat
6/2/16, 3:19 PM
#1

Så fint! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Josephinet888
6/2/16, 3:24 PM
#2

Tack så mycket Magi-cat :) Betyder mycket för mig att du tycker det!

Lojs
6/2/16, 4:46 PM
#3

Jättesöta! För att nå ut och kunna sälja saker så tror jag dels marknader och liknande är en bra idé, plus diverse grupper på Facebook. Visar man något fint man gjort i några såna grupper och säger att man tar beställningar så tror jag inte det är svårt att få sålt saker.
Sedan kan man ju försöka med säljsidor som till exempel tradera, etsy med flera, men det kan vara svårt att få sålt saker där.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Josephinet888
6/2/16, 6:38 PM
#4

Tack så mycket Lojs! :) Jag har faktiskt etsy sedan 2014. De första månaderna gick det bra och jag har totalt sålt till tre okända köpare/kunder. Jag tror att det gick så bra i början dels för att mina verk var relativt billiga och bland mina första verk och dels att jag var väldigt aktiv på instagram under samma period (där jag lade upp bilder på vad jag nålfiltat). Har dock inte varit så aktiv på länge på sociala medier, men tänkte att det här var mitt inhopp :) Jag tror verkligen på ditt tips om att sälja på marknader eller gå med i grupper. Jag själv har tänkt tanken att jag skulle vilja ha som mål att nålfilta saker för att ställa ut/sälja på marknad. Det låter så trevligt och det känns som om det borde vara lättare att hitta potentiella kunder då eftersom de inte bara ser de jag skapat utan även ser mig (skaparen, personen). Sen så är det ju lite att jag måste lära mig hur jag prissätter mina nålfiltade skapelser så att det varken är för billiga eller dyra så att en potentiell kund lockas att köpa det.

Lojs
6/2/16, 7:20 PM
#5

Det är verkligen jättekul att vara på marknad, jag har varit med på julmarknad de senaste två åren, inte sålt jättemycket (men lärt mig vad som säljer) men haft väldigt skoj!

Prissättning har jag plockat lite från Etsy, satt någon form av lågt genomsnittspris som folk tar för liknande saker. Generellt sett är det väldigt svårt att få vettigt betalt för all tiden man lägger ner, de som köper förstår inte hur många timmar man lägger ner, det är en stor anledning till att jag inte försöker nå ut särskilt mycket, det är inte riktigt värt ansträngningen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Josephinet888
6/3/16, 8:49 PM
#6

Lojs :) Låter väldigt berikande ja! Och jag älskar själv att gå på julmarknad med min mamma! Det är supermysigt. Ja, det är det jag delvis försöker med att få min prissättning ifrån också faktiskt. :) Och ja, har också upptäckt att det kan vara svårt att få vettigt betalt för den tid man lägger ner. Å andra sidan är jag inte mycket bättre själv. När jag köper hantverk tänker jag oftast på att jag vill ha billigt, men fint. Om jag hade haft mer pengar hade jag kankse kunnat tänka annorlunda och kanske om man gjorde det mer acceptabelt att delbetala för hantverket. Det har jag i och för sig inte märkt skulle vara några problem med de jag frågat och det tycker jag är bra (de är kanske mest vad gäller art dolls för där ser jag att det är vanligt att delbetala). Skulle själv kunna tänka mig erbjuda dyrare saker på delbetalning. Kanske skulle det ha kunnat göra att folk hade mer lust att köpa dyrt (som egentligen är en helt vanlig timpenning för oss och egentligen ingen överdriven inkomst). Men sen så är det ju intr bara det som jag märkt gör att folk köper eller inte köper dyrt. Ibland verkar det handla om att man ska ha hittat sin nisch; vad som gör ens verk unika och vad som gör att de lockar finsmakare (såna som gärna vill köpa dyrt som i princip tycker det man gör är odödlig konst så de bara måste ha det man gjort). Ja hantverkens värld är en svår, men intressant och väldigt fin värld. Jag hoppas verkligen att jag lyckas nå ut i konstnärsvärlden någon gång i framtiden. För ärligt talat så är kreativiten så meningsskapande och jag önskar verkligen att fler kunde öppna ögonen för hur bra man kan må av att skapa. Jag tycker det hjälper en att ta sig igenom livets motgångar för man kommer alltid ha något man kan göra som får en att må bra oavsett omständigheter. Vill verkligen att Sverige ska öppna ögonen för mer "alternativ" konst såsom nåltovning och inte bara se tavlor. Tänk om man hade kunnat gå på stora museum med nåltovade grejer och annat fint hantverk? Ett sånt museum hade jag gärna ägt/styrt. Sen vore det kul med en svensk bok med prisbelönade/betygsatta nåltovade figurer. Typ "Sveriges finaste nåltovade verk/figurer år 2016". Ja som du förstår så är det en hel del tankar och idéer som nåltovningens värld väcker och det vet jag att inte är ensam om. Ursäkta att det blev så långt, men väckte så mycket tankar hos mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: