Annons:
Etikettnåltovat-övrigt
Läst 861 ggr
CamillaS
8/1/14, 7:50 PM

Varför började du nåltova?

 Jag började med min nåltovning på allvar i november 2013.
Första gången jag kom i kontakt med nåltovningen var på en gård som heter tolvmansgården. Just denna dag hade dom en aktivitetsdag där man fick prova på olika saker. T.ex att spinna ull, och nåltova som jag provade på.
Jag fick en liten rund platta i handen som var gjord av ull som redan var färdig tovad, lite ull och en tovningsnål + plus lite instruktioner hur jag skulle göra.

Jag tovade ett litet motiv av ett hjärta på plattan. Jag satt där en ganska bra stund och filade på det där hjärtat, redan då kände jag att jag var fast haha! 😃
Fick mycket beröm för det där hjärtat när jag hade gjort klart det. Själv tyckte jag dock att det såg ut som hej kom och hjälp mig. 😊 Men men man ser olika på saker och ting, och tur är väl det.

Så på den vägen är det. Sen begav jag mig till panduro och köpte mitt första nåltovnings kit som innehöll tre nålar i olika storlekar och några paket ull. Sedan var det bara att börja picka och se hur ullen formade sig framför mig.
Jag var så fascinerad över vad jag kunde åstadkomma så med tiden och med några youtube klipp senare så blev jag ganska duktig, iaf om man lyssnar på vad andra tycker. 😉 
Själv är jag en väldig perfektionist så jag har ofta svårt för att bli helt nöjd med det jag skapar. Men det är klart att jag blivit nöjd någon gång. 😃

Så hur har ni lärt er tova och hur länge har ni hållit på med det? Och varför blev du intresserad av detta?🙂

Annons:
Domina
8/1/14, 9:04 PM
#1

Jag började nåltova efter att min dotter, sajtvärden på Nåltovning i Fokus , tyckte att jag skulle prova på att nåltova.
Det tog inte lång stund för mig heller att bli fast. Tillsammans  beställde vi ett storpack med ull och andra tillbehör som behövs för att tova. Tyckte också att det här var en möjlighet till att tova något till barnens lek på arbetet men  ännu är jag en  väldigt nybörjare.

[Mathildaqdt]
11/5/14, 10:43 PM
#2

Putt

Lojs
11/6/14, 7:02 PM
#3

Jag hade aldrig hört talas om det innan jag såg ts tråd om nåltovade hundar på hundar.ifokus, jag googlade lite och såg allt häftigt man kunde göra och var bara tvungen att testa själv. =) 

Jag har mest lärt mig genom att testa mig fram själv, och leta upp youtube-videos om jag undrat över något specifikt, som att tova runt en armatur, eller att mixa olika färger.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

catr.ruds
11/11/14, 11:51 AM
#4

Jag började filta sommaren 2010 då jag bläddrade i en slöjddetaljerkatalog och hittade sidor med saker till nålfiltning och köpte lite för att prova och fastnade direkt. Jag lärde mig genom boken "Ulliga gulliga hundar" och att sitta och experimentera lite. Sedan åkte jag iväg och jobbade utomlands i början av 2011 och sakerna var kvar i Sverige. För ett par månader fick jag tillbaka sakerna och började filta igen fast det är ganska sällan jag får tid eller har ork att sätta mig med det tyvärr.

Upp till toppen
Annons: